Het eenvoudigste model voor uw pr
Mijn contactpersoon bij een grote overheidsinstelling vertelde dat de planning van 30 verschillende folders onverwacht uitliep, omdat ze door de bomen het bos niet meer zag. Doordat ze aan alle folders tegelijk werkte, was ze het overzicht kwijtgeraakt. Ondertussen had ze alle teksten al zo vaak doorgelezen, dat ze niet meer kon zien wat er eventueel mis mee was.
Ik zei: doe eens één stapje terug en ik tekende op een leeg A4-tje een diagram bestaande uit twee pijlen met een vierkant er tussen. Probeer voor elke folder twee dingen te definiëren:
vraag 1 wie krijgt hem en wanneer? wie is de doelgroep en hoe wordt de folder aangeboden? verspreid je hem bijvoorbeeld huis-aan-huis, sta je ermee op een beurs of is hij voor iedereen downloadable via de website?
vraag 2 wat is het doel, wat wil je ermee bereiken? Wat moet iemand weten, willen of doen nadat hij de folder gelezen heeft, oftewel, wat is de gewenste vervolgactie?
Het schema geldt voor de klassieke push-media (advertenties, posters, huis-aan-huis), maar ook voor de modernere pull-media (websites). Zij het met een iets andere invulling voor de pijlen.
vraag 1 wat is er aan gedaan om de site goed vindbaar te maken? Wordt je gevonden via zoekmachines, via links van andere sites, via je url vermeld in je advertenties?
vraag 2 waartoe moet de site aanzetten? Wat moet iemand weten of doen nadat hij de site bezocht heeft? Oftewel: wat is de vervolgactie?
Dit diagram had ik de afgelopen jaren al vele malen getekend. Het is eigenlijk nog eenvoudiger dan het al basale AIDA-model (attention, interest, desire, action) uit de reclamewereld. Het schema verbeeldt de twee belangrijkste vragen die voor elke uiting beantwoord moeten zijn voordat er begonnen kan worden met schrijven of ontwerpen. Ze hebben consequenties voor de vorm en inhoud, maar ook voor het budget, de oplage en de planning.
Ook als iemand in de knoop raakt met schrijven of ontwerpen kan het een oplossing zijn dit model er weer even bij te halen. Bovendien is voor websites de vindbaarheid iets waar periodiek (bijv. 2 keer per jaar) aandacht aan besteed moet worden.
En daarmee is het eenvoudigste PR-model dat ik ken ook een van de meest behulpzame.
april 2009 Elzo Smid